Khamis, 6 November 2008

:: Imam Ahmad, Orang Tua & Anjing ::

Imam Ahmad bin Hambal merupakan seorang ahli hadith yang sangat terkenal. Semua orang tahu kan? Beliau juga merupakan ahli fiqih yang terkenal diseluruh Iraq. Beliau adalah anak murid kepada Imam Syafi’e yang mewarisi semangat mencari ilmu dan mengembara demi mencari hadith di seluruh dunia Islam.

Dipendekkan cerita, ada suatu hari, Imam Ahmad terdengar bahwa di Khurasan, terdapat seorang tua yang memiliki hadith yang sampai sanadnya kpd Nabi Muhammad S.A.W. Jadi tanpa membuang masa, Imam Ahmad pun menyediakan bekalan dan bersiap-siap untuk perjalanannya menaiki unta.

Perlu diingatkan disini, Khurasan dengan Baghdad jaraknya beribu-ribu kilometer. Kalau kite skang boleh la naik AirAsia ke, naik Emirates ker, tp ni naik unta. Allah. Besar kan pengorbanan ahli-ahli hadith dalam usaha mengumpulkan hadith? Moga Allah menganugerahi mereka darjat yang tinggi dan diletakkan di tempat istimewa di syugaNya.ameen


Kemudian Imam Ahmad pun berjalan.sampai la bekalan habis, 2 hari tak makan,then jumpe satu Bandar, nak mintak bantuan Baitul Mal, Imam Ahmad rasa malu. Jadi, Imam Ahmad bekerja dipasar selama 2 minggu sampailah dapat mengumpulkan bekalan untuk meneruskan perjalanan semula. (isyk2…kalau kita, termampukah? Allahu akbar!)

Kemudian setelah hampir sebulan, sampai la juga kat tempat orang tua tu tinggal.Time tuh, org tua tu sedang memberi makan kepada seekor anjing. Imam Ahmad bagi salam, org tua tu jawap dan memandang sekilas Imam Ahmad pastuh kembali memberi makan pd anjing tu.Dia tkde la serta merta sambut Imam Ahmad.Imam Ahmad yg sgt letih pulak setia menunggu orang tua tu. (cuba kalau kite? Mau la merajuk la, itu la ini la)

Habis aje bg makan, then org tua tu ckp kat Imam Ahmad: “Mungkin dalam hati kau mengatakan aku lebih memperhatikan anjing lebih daripadamu?”“Benar.” Jawap Imam AhmadOrang tua itu berkata: “Dengarkanlah baik-baik. Perlu kau ketahui, aku mendengar dari Abu Zinad dari Al-A’raj dan Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu bahawasanya Rasulullah S.A.W bersabda:”Siapa yang memutuskan harapan orang yang datang kepadanya, Allah akan memutuskan harapannya pada hari kiamat dan tidak akan masuk syurga”.

Orang tua itu berkata lagi, kat kampung tu tkde anjing.Tiba-tiba anjing tu datang kat die dalam keadaan lapar dan mengharap supaya diberi makan. “Aku tidak mahu memutuskan harapannya hanya kerana kedatanganmu.Nah, sekarang sudah jelas duduk masalahnya. Sekarang apa keperluanmu datang kepadaku”

Hadis yang kau ucapkan itu sudah memenuhi tujuanku datang kesini.” Jawab Imam Ahmad.Dan satu hadith itulah hasil perjalanan beliau yg melelahkan itu.


************************************************************************************************
Subahnallah walillah ilhamd. Indahnya cerita ini. Sangat menyentuh. Kisah satu perjalanan yang panjang, kisah tentang perngorbanan, kisah tentang usaha yang keras, kisah tentang memelihara kata-kata Rasulullah, kisah tentang seorang yang begitu menghiasi hidupnya dengan hadith yang dikandung dalam jiwanya.Indah, indah.Ada baiknya kalau kita muhasabah kembali.

Seperti itukah kita dlm hidup seharian? Seperti Imam Ahmadkah yang sanggup berkorban segalanya demi agama? Atau seperti orang tua itu tadikah yg begitu memelihara apa yang diketahui, dan terus terusan mengamalkannya? Atau berapa banyakkah orang yang datang meminta, tapi kita putuskan harapannya? Astagfirullah. Muhasabah yang sangat besar. Ampuni dosa kami ya Rabb!!

0 ulasan:

Waktu Solat

  © Blogger template Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP