Selasa, 27 Oktober 2009

:: MONOLOG JIWA KU.... SETELAH BERJUMPA DENGAN SESEORANG SEBAIK SELESAI EXAM... YANG MEMBUATKAN AKU TERFIKIR TENTANG SESUATU ::

Assalamualaikum....Alhamdulillah, segala puji bagi Allah S.W.T yang masih meneguhkan hati ini untuk berada di jalanNya, mengurniakan nikmat terbesar, iman dan Islam... selawat dan salam ke atas junjungan besar, Nabi Muhammad S.A.W beserta para sahabat yang telah berjuang fisabilillah sehingga Islam yang kita cintai mengharum di seluruh dunia serta tidak lupa buat semua pejuang agama ALLAH di mana sahaja berada. Semoga berada dalam keredhaan Allah S.W.T.

MONOLOG JIWA KU.... SETELAH BERJUMPA DENGAN SESEORANG SEBAIK SELESAI EXAM... YANG MEMBUATKAN AKU TERFIKIR TENTANG SESUATU

Adakah ada hari esok untukku? Aku hanya mampu bermonolog dalam diriku...tak berani hendak luahkan kepada sesiapa. Hanya aku dan Allah yang mengetahui isi hatiku. Aku sering bertanya dalam diriku, cukup ke amal kebaikan untuk aku bawa menghadap Allah nanti? Dimanakah akan aku diletakkan? Syurga yang begitu indah tempatnya atau neraka jahanam??? Aku insan yang lemah lagi hina. Sering melakukan kesalahan. Kadang-kadang ada yang secara sengaja atau tak sengaja. Aku tidak begitu kuat untuk melawan nafsu dan godaan yang yang sering mengekoriku...Ya ALLAH bantulah aku dalam melawan nafsu dan godaan malah penyakit-penyakit hati yang sering menghantui diriku...Aku insan lemah. Tiada sesiapa yang dapat membantuku melainkan KAU Lagi Yang Maha Kuasai dan membolak-balikkan hati hambamu...Pimpinlah aku ke jalan yang KAU redhai... Jangan biarkan aku terus leka dan leka dengan dunia yang sementara. Amin... Itulah luahan seseorang kepada Allah yang tidak jemu mendengar luahan hati hambanya...Bergenang titis-titis air mata mengenangkan dosa-dosa yang selama ini dilakukan...Terimalah taubatku..

Pernah tak anda terfikir sekiranya HARI INI MERUPAKAN HARI TERAKHIR ANDA??? SUJUD TERAKHIR ANDA?Meninggalkan keluarga, kawan2 dan orang yang anda sayang???Bersediakah anda menghadap kepada Tuhan sekiranya anda dijemput oleh malaikat Maut?Jawapannya ADA DALAM DIRI ANDA!!! Bangkitlah wahai manusia....!!!JANGAN TIDUR LAGI!!! Banyakkanlah berdoa supaya kita sentiasa berada di jalan yang betul. Sesungguhnya peraturan yang ditetapkan oleh ALLAH ada hikmahnya. Sesuatu yang menimpa diri kita, SENANG, SUSAH, PUJIAN, KECANTIKAN, KECEMERLANGAN DALAM PEPERIKSAAN dan lain2, ada hikmah dan rahsia di sebalik apa yang berlaku. Cuma manusia sahaja yang tidak mengetahui. Sudahkah aku tinggalkan segala kekufuran dan kemaksiatan?

Masa ku?? Berapa banyak dihabiskan untuk membaca buku-buku yg ilmiah dan akademik? Atau adakah aku lebih banyak bersengkang mata untuk bermain facebook dan friendster?? Bersengkang mata juga untuk chatting dgn seseorang melalui YM?

Puasaku? Adakah hanya sekadar menahan lapar dan dahaga? Sama sahaja tahapnya macam yang lepas-lepas? puasa umum lagikah? atau dah meningkat ke tahap puasa khusus atau puasa khususil khusus? (tiga golongan orang yang berpuasa seperti yang dikategorikan oleh Imam Al-Ghazali)

Bagaimana pula dengan amalan sedekahku? Sedangkan apabila bersedekah, masih ada keberatan dalam hati, masih ada rasa su'udzon kepada sang penerima sedekah, walaupun sedikit, seperti setitik garam di lautan, masih kuhitung rezekiku, padahal rezekiku itu sememangnya milik Allah dari awal hingga akhirnya.

Bacaan Al Qur'an? Atau masa lebih banyak dihabiskan dengan majalah picisan yang berselerakan di almari? Kedekut sangatkah dengan kalimah alif, lam, mim sedangkan Rasulullah S.A.W telah menjelaskan dalam hadis baginda, yang mana satu huruf al-Quran bersamaan dengan 10 kebaikan...

Qiamullail? Hmm.. adakah telah ku dapatkan kekhusyukan itu? Mengapa mata ini masih berat untuk mengalirkan air mata penyesalan di pengakhiran sujud? Tetapi kenapakah mata ini terlampau ringan untuk dibukakan untuk benda lain???

Seruan ku?? Adakah aku pernah mengajak seseorang melakukan kebaikan?? Kalau sudah dan orang itu mengambil kebaikan yang disampaikan oleh kita, adakah kita akan terus istiqamah dalam perjuangan kita? Adakah kita akan meninggalkannya setelah kita berjaya mengajak orang lain ke arah kebaikan?? Muliakah kita dengan mengata dan merendahkan orang lain yang sama perjuangannya dengan kita, tetapi uslub yang digunakan tidak sama dengan uslub kita?? Tepuk dada tanyalah iman...

Cuma nya..ada satu jer pengalaman yang aku x dapat rasai sampai sekarang...cuba teka..??? kawan2 aku ada yang hanyut dalam pengalaman ini..pengalaman yang aku kira tidak akan aku capai sekiranya belum waktunya..pengalaman cinta..!!!Entah lah..aku pun masih x faham sampai sekarang bagaimana rasanya perasaan cinta pada seorang hawa..apa yang akan mereka dapat..??apa yang mereka mahu sebenarnya..??Kalau boleh mereka mahu sentiasa berada dalam pengalaman ini selamanya..Ya Allah, jauhilah aku daripada sebarang maksiat...Perlu ke aku cari pengalaman ini???...

Sesungguhnya ALLAH MAHA LUAS dan BIJAKSANA. Kita sebagai hamba memang layak diuji. Allah memberikan kita kesenangan, kecantikan, ketampanan, kehebatan yang luar biasa, itu semuanya ALLAH nak uji hambanya sama ada tahu bersyukur atau tak...Tapi manusia sering lupa. Hanya ketika susah atau ditimpa bala baru hendak mengadu dengan ALLAH... Tapi ALLAH tetap SETIA mendengar dan terus mendengar rintihan hamba-hambanya. Itulah CINTA dan KASIHnya ALLAH kepada hamba-hambanya.

Kita yang bakal bergelar GURU lagilah perlu banyak bersyukur. Elaun dapat, tempat tinggal selesa, kenderaan ada, nak pergi kuliah pun senang... tapi kita tak tau nak zahirkan syukur kita melalui perbuatan. Kenape ye? Marilah kita cuba untuk zahirkan kesyukuran. Marilah sama2 kita membentuk diri dalam menjadi GURU YANG MEMENTINGKAN DUNIA DAN AKHIRAT....supaya murid-murid yang bersahsiah baik dan cemerlang dari segi agama, mental, fizikal dan rohani dapat dibentuk.

Tanamkan niat dalam hati SAYA MAHU BERUBAH!!!tp ingat ke arah yang lebih baik...FIKIR-FIKIRLAH ANDAI TIADA HARI ESOK UNTUK ANDA!!!Mesti anda tak tidur malam dan akan terus dan terus nak buat amal kebaikan...Itu sebab ada HIKMAH ALLAH merahsiakan tarikh kita meninggal dunia...KATAKAN "SAYA MAHU BERUBAH!!!

Hampir 40% dari coretan di atas diambil daripada beberapa blog2 sahabat-sahabat IPGM. Diambil kerana ada manfaatnya. Selamat membaca Renung-renungkanlah....

:: Sedikit Yang Mengingatkan Lebih Baik DARI Banyak Yang Melalaikan ::
Pohon yang berguna
27 Oktober 2009
9 Zulkaedah 1430H
6.20 Petang

1 ulasan:

Hans 30 Oktober 2009 12:49 PTG  

biarlah cinta itu berputik sendiri...
Allah lebih mengetahui isi hatimu, dan mementukan sesuatu yg terbaik buatmu.

Allah cinta teragung~

Waktu Solat

  © Blogger template Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP