Isnin, 11 November 2013

:: Sesekali kita mengimbas kenangan lalu ....... :::

Menempuhi liku-liku kehidupan yang semakin mencabar membuatkan kita kadang-kadang terfikir Uniknya aturan kehidupan yang telah diatur oleh Allah, tuhan yang telah menciptakan manusia dengan sebaik-baiknya. Manusia sering kali berada di dalam 2 keadaan saja, walaupun di bawah 2 keadaaan itu masih terdapat banyak jalan yang masih boleh ditempuhi... minggu ini merupakan minggu terakhir persekolahan, minggu yang bakal menutup tirai bagi sessi 2013 juga minggu yang agak kritikal bukan saja bagi aku tetapi bolehlah dikatakan bagi semua pendidik... pelbagai kenangan sama ada pahit atau manis, duka atau suka dan sebagainya telah dilalui. Semua itu bakal menjadi bekal bagi meneruskan kehidupan di dunia yang fana.

Bermula dari tahun 2010 semasa awal aku memulakan pekerjaan, rutin berulangku dari bumi sumpahan mahsuri ke tanah besar boleh dikatakan hanya sebulan sekali... setelah 2-3 tahun ianya meningkat kepada seminggu sekali... dan pada minggu yang terkahir ini rutinnya menjadi rutin berulang dua hari sekali... semuanya demi tugas yang telah diamanahkan. Petang ahad keluar, petang isnin masuk, petang selasa keluar, petang rabu masuk... Kadang-kadang bila diluahkan aktiviti padat seperti ini pada orang lain hanya ungkapan ini saja yang selalu aku dengar “Aku yang dengar pun letih, macam mana lah kau hadapi semuanya ini. Namun di sebalik semuanya itu, ia sebenarnya satu proses dalam mematangkan kehidupan manusia itu sendiri. Menyelusuri perjalanan berulang ini tidak dapat dinafikan fizikal dan mental perlulah kuat untuk menghadapi itu semua. Namun, anugerah Allah SWT dalam memberikan aku ketenangan di sebalik kelelahan yang dihadapi sungguh mengagumkan. Seawal pagi sesudah subuh, sehening titisan embun pagi yang masih segar di atas daun sambil sang burung berkicau riang menantikan fajar yang sedang terbit, aku telah bertolak dari Alor Setar ke tempat bertugas.

Pulang saja dari menjalankan tanggungjawab, aku mencari damai di bumi bertuah ini. Menyusur jalan menempuh hamparan sawah padi yang terbentang luas di kiri dan kanan jalan. Merasakan betapa segarnya air mineral di Tanjung Jaga (kaki gunung jerai), sesegar embun pagi, sesejuk ais yang dibekukan. Memang dapat melupakan seketika jerih perih seharian bertugas. Dalam perjalanan yang panjang itu, menongkah arus membadai laluan kampung di sungai limau dan Kuala Sala bagi menikmati pula Nira nipah dan Air Tebu yang segar beserta Pisang Nipah yang digoreng panas. Mengingatkan aku kenangan bersama Dr. Ghazali Taib berkembara bersama menikmati keindahan alam semulajadi yang masih belum tercemar.

Harga bukan tandingan. Aku beruntung kerana dapat menikmati nira nipah segar pada harga hanya RM1.50 sebungkus. Rasanya susah benar untuk mendapatkan Nira Segar pada harga itu di tempat lain barangkali. Tetapi, kadang-kadang terfikir betapa susahnya seorang pengusaha untuk mendapatkan nira nipah. Perlu berjalan di tengah laluan muara sungai, memangkas batang bagi mendapatkan nira. Pernah sekali semasa berkembara bersama Dr. Ghazali, aku yang menjadi pemandunya disuruh berhenti di gerai atau warung kecil bagi beliau membeli makanan atau minuman.

Pernah juga aku bertanya, “ Dr. Buat apalah beli banyak-banyak, kita hanya berdua saja.... siapalah yang akan habiskan makanan ini” apa jawapannya “Fazli, saya tak boleh melihat orang menjual terutamanya warga emas yang berniaga, kerana saya kesiankan meraka... terbayangkan wajah ibu dan ayah saya yang telah membesarkan saya sehingga berjaya di tahap sekarang dengan jerih perih mereka. Saya bukannya orang senang. Dari kesusahanlah saya bangkit mencari semangat untuk merubah hidup saya. Lagi pula saya kesian melihat bangsa kita yang masih banyak lagi bergelumang dengan kehidupan yang semakin menghimpit.” Aku hanya sekadar menganggukkan pernyataannya saja. Ada benar juga kata-katanya. Apapun ambillah iktibar dari kehidupan yang telah, sedang dan akan kita alami semoga ianya tidak menjadi sia-sia di alam selepas kita menghadap pencipta kita. – Bersambung -

0 ulasan:

Waktu Solat

  © Blogger template Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP