Khamis, 19 November 2009

:: Coretan Perpisahan. Menangisi Kerinduan Pada Semua Insan Yang Pernah Bersama ::

Alhamdulillah...masih lagi diberi kesempatan oleh Allah S.W.T, dapat merasai nikmat-nikmat di dunia ini..Maaf kepada sahabat-sahabat dan para pengunjung di sini kerana lebih kurang 3 minggu jari jemari saya tidak digerakkan untuk melakar sesuatu di sini. Masa cukup mencemburui kita semua.

Alhamdulillah diri ini baru sahaja mendapat keputusan peperiksaan, syukur semuanya berjalan dengan lancar, doakan saya berjaya di dalam ujian yang lain pula..maka selepas ini, saya akan mula mengorak langkah ke alam perguruan yang sebenar di sebuah sekolah yang masih samar lagi di manakah lokasinya..moga-moga Allah mempermudahkan semuanya untuk saya dan sahabat-sahabat lain...Insyaallah.

Coretan ini kutujukan kepada semua pelajar dan pensyarah yang pernah bersama dengan diri ini dari Julai 2004 sehingga November 2009. Rasanya tak mampu untuk diri ini menaip sebanyak mungkin nama yang ada, yang pernah berjasa padaku selama ini, yang banyak membantuku semasa kesusahan, berkongsi kisah suka dan duka. Pertemuan dan perpisahan adalah ketentuan Allah. Sedih juga apabila berpisah dengan sahabat-sahabat karib di sini, seterusnya bakal memulakan kerjaya sebagai pendidik. Ini semester terakhir kami bersama-sama dan telah pun berakhir. Mereka inilah sahabat, mereka inilah teman, mereka inilah pendengar yang setia, merekalah inilah sahabat saya di dunia dan akhirat. Di sinilah saya mengenali mereka.

Terasa baru semalam kami berkenalan. Masalah, suka dan duka dikongsi bersama, dugaan ditempuhi bersama dan cuba untuk mencari penyelesaian bersama-sama. InsyaAllah selagi nafas berdegup, saya tak akan melupakan mereka. Allah menemukan kami di sini, tempat sama-sama mencari ilmu untuk menjadi pendidik yang cemerlang yang bakal mendidik anak-anak bangsa..Senyuman dan ketawa sempena pertemuan akan berakhir dengan tangisan bagi mengakhiri perjumpaan kami tempoh hari.

SMS 1
Salam.. Abang Fazli… saya ucapkan terima kasih kerana selama ini banyak member erti untuk hidup dan agama. Tanpa abang Fazli susah untuk saya jadi imam dan pemimpin yang baik… selama ini jika ada sikap saya yg mengecewakan, saya minta maaf banyak kerana x mampu nak jadi mcm abang Fazli harapkan… segala jasa yang dicurahkan saya akan ingat sampai mata saya tertutup…

SMS 2
”Fazli, aku pohon maaf di atas segala kelemahan dan kekurangan sepanjang bersahabat. Terkadang mungkin aku pernah mengguris perasaanmu tanpa ku sedari. Kau telah banyak mengajarku erti hidup seorang mukmin, Cuma aku yg mungkin masih lemah melawan nafsuku. Aku terus bermujahadah agar dapat menjadi sepertimu. Kenangmu dalam doaku, kenangku dalam doamu”

SMS 3
”Kadang-kadang kita tak sedar ada orang yang mengasihi kita, ada orang yang sayangi kita, Tak bermakna sesutu yang tak terucap, tak mampu diucap atau tidak mahu diucap itu tak ada. Cuma caranya berbeza. Moga kita jumpa lagi eh. Salam maaf + kerinduan...”

Sebak hati dan perasaan saya tatkala membaca pesanan ringkas tersebut. Tidak dapat tergambar perasaan saya tatkala meembaca perkataan demi perkataan pesanan ringkas tersebut. Inilah beberapa mesej yang dihantar kepadaku dalam tempoh sebulan ini yang masih kusimpan dan kutitipkan buat kenangan kepada semua sahabat-sahabatku. Sungguh indah pertemuan itu. Begitu jugalah indahnya sebuah perpisahan.

Kita sering kali mengharapkan yang kita akan bersama, namun sudah menjadi kemestian setiap yang awal ada pengakhirannya. Jika kita tidak mahukan sebuah perpisahan berlaku jgnlah kita membungakan sebuah pertemuan.
Belumpun kita sempat menjalinkan hubungan akrab, hanya sekadar bertegur sapa, hanya menyambut salam seusai solat.. hanya membalas senyum dari jauh.. Belum sempat untuk aku menggali hati budimu wahai sahabatku.. belum sempat kita bertampar mesra meluah rasa.. Belum sempat aku menumpah kasih menebar sayang padamu sahabat..

Ya Allah betapa bersalahnya aku membiarkan seorang adik.. teman.. sahabat.. terbiar membawa rasa hati.. menyendiri.. kamarmu jarang sekali aku singgahi.. menabur bicara senda tanda cinta ukhuwwah... Apalagi memanggil mesra untuk berjalan menuju medan juang..

Rasa berdosa kepadamu wahai sahabat.. Aku hanya pandai berbicara menyata kata yang kerap tidak dikota.. Maafkan wahai sahabat.. Ampunkan seorang hambamu ini yang berdosa pada Tuhannya.. berbahagialah dikau di jalan mujahadah berteman bidadari syurga.. berpayung di bawah Rahmat yang Esa... Semoga segala kenangan akan tersimpan kemas dalam ingatan kami. Saya berdoa semoga ikatan ukhwah yang dibina dengan hati yang ikhlas hanya kerana Allah akan berkekalan hingga ke akhirnya.. Untukmu Teman

Di sini kita pernah bertemu

Mencari warna seindah pelangi
Ketika kau menghulurkan tanganmu
Membawaku ke daerah yang baru

Kini dengarkanlah
Dendangan lagu tanda ikatanku
Kepadamu teman
Agar ikatan ukhuwah kan
Bersimpul padu


Kenangan bersamamu
Takkan ku lupa
Walau badai datang melanda
Walau bercerai jasad dan nyawa

Mengapa kita ditemukan
Dan akhirnya kita dipisahkan

Munkinkah menguji kesetiaan
Kejujuran dan kemanisan iman
Tuhan berikan daku kekuatan

Mungkinkah kita terlupa
Tuhan ada janjinya
Bertemu berpisah kita
Ada rahmat dan kasihnya
Andai ini ujian
Terangilah kamar kesabaran
Pergilah derita hadirlah cahaya

Renung-renungkanlah....
:: Sedikit Yang Mengingatkan Lebih Baik DARI Banyak Yang Melalaikan ::
Pohon yang berguna
19 November 2009
1 Zulhijah 1430H 6.59 Petang

3 ulasan:

Hans 24 November 2009 7:21 PG  

salam perpisahan Fazli. Semoga 'perpindahan fizikal' ini tidak menggoyahkan persahabatan kita yg di bina.

Semoga menjadi pendidik yang mampu mmeberi sinar kepada anak2 bangsa di luar sana~

salam perpisahan, salam perjuangan...

Rahmat dan magfirah Allah bersamamu teman...

Mr_17 27 November 2009 6:47 PTG  

ak sedih berpisah ngn mu..lpah ni jgn buli ak klu ak g skoloh mu..ahhaha

jiwa kacau 1 Disember 2009 4:21 PTG  

alahai ..jgn la sedih,.... ada masa nanti berjumpa la kita... xbesar mana pon tanah melayu ni.. dimana bumi dipijak disitu lagit dijunjung.. bak kata pendekar melayu hang tua... takkan melayu hilang di dunia..hehehen :)... jadi.... nnt jumpa la kita..klu tak kat dunia kat sana kita leh jumpa gak..huuhuhuhuh... dapat posting kat na?

Waktu Solat

  © Blogger template Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP