Selasa, 19 Mei 2009

:: Tintaku berkalam lagi…… ::

Alhamdulillah… Bersyukur aku kepada Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani, yang telah menjadikan Islam sebagai agama yang diredhai dan menurunkan Al-Quran sebagai penawar, rahmat dan pedoman hidup di atas muka bumi ini yang penuh dengan cabaran dan rintangan yang perlu dilalui oleh setiap manusia, maka berjayalah kepada sesiapa yang menjadikan Al-Quran sebagai pedoman hidup di atas dunia ini. Selawat serta salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W serta ahli keluarga beliau, para sahabat yang sehidup semati bersamanya dalam memastikan ajaran Islam dan kalimah Allah SWT di atas muka bumi ini berjalan dengan kehendaknya. Dengan itu perlulah kita bersyukur ke atas nikmat iman dan Islam yang masih dapat kita kecapi di saat ini selain mendapat rahmat dan kasih sayang Ilahi.
Terasa lama blog ini tidak dikemas kini, lantaran kesibukan yang menerjah dalam kehidupanku sehari-hari. Terasa setiap detik yang telah berlalu pergi seperti baru semalam bersua kembali. Rasanya hanya dengan mencari ketenangan dari Ilahi mampu membuatkan diriku mampu menghadapi cabaran mendatang. Pelbagai aktiviti aku lakukan sepanjang 2 bulan ini. Antaranya menyertai ‘TOT’. TOT adalah singkatan kepada Training of Trainer untuk ABJZ. Apa plak ye ABJZ nie???. ABJZ nie adalah singkatan kepada Anda Bijak Jauhi Zina. Program yang telah berlangsung di Politeknik Sultan Mizan, Dungun. Alhamdulillah. Kembara yang membawa seribu makna dalam kehidupan ini dalam meniti detik-detik terakhir dia tahun akhir pengajian. Selain itu, aku juga menyertai Rehlah bersama dengan sahabat-sahabat seperjuangan dan adik-adik seperjuangan di Jeram Linang. Walaupun terdapat pelbagai halangan dari segi ruang dan masa, aku bersyukur kerana Allah SWT masih menganugerahkan aku masa untuk bersama-sama dengan sahabat-sahabatku. Selain itu, antara program yang aku turut serta sempena sambutan hari ibu ialah dengan menyediakan bahan multimedia dan memberikan sedikit tazkirah tentang pengorbanan seorang ibu....

Terasa kerdil diri ini dalam menghadapi mehnah kehidupan. Sesegar embun pagi yang setia dengan basahan air embunnya pada daun di waktu pagi, begitu jualah aku harapkan iman aku terus istiqamah di atas syariat Islam. Sering kali lagu harapan padamu subur kembali dari kumpulan saujana berjaya merentap hati yang luluh ini dari terus hancur. Sering kali apabila berhadapan masalah, hati kecilku tertanya-tanya mengapa ini terjadi terhadap diriku dan tidak pada orang lain..??? Mengapa kehidupan ini sering saja menjanjikan sesuatu yang penuh dengan dugaan....??? Sahabat-sahabatku... sebenarnya itulah soalan yang sering kali menerjah benak fikiran kita apabila menghadapi kesulitan. Tetapi semuanya telah dijawab oleh Allah dalam Al-Quran. Pelbagai ragam manusia terpaksa aku hadapi... Pelbagai masalah manusia terpaksa aku lalui bersama... Kerana apa??? Mungkin itu yg telah ditakdirkan jalan yang patut aku lalui.

Dari sekecil-kecil perkara sehinggalah ia menjadi besar, sehinggalah sesuatu yang abstrak sehinggalah menjadi kompleks... begitu jugalah kehidupan manusia ini.... setiap ujian akan menghadapi ujian dari peringkat paling bawah, menapak perlahan-lahan ke atas menjadi semakin mencabar. Tapi, apabila bermuhasabah sendirian di kala mata masih belum terpejam, sering kali aku terfikir apakah aku telah menyelesaikan segala masalah yang berkait dengan diriku sebelum aku menutup mata. Adakah ini pejaman terakhir aku tatkala aku masih mengecilkan hati orang, ada lagi hutang yang belum aku langsaikan, ada lagi dosa aku pada orang, adakah lagi hak orang lain yang belum aku sempurnakan dan pelbagai lagi yang membelenggu fikiranku....

Alhamdulillah, segala ujian yang menapak dalam semester ini banyak yang berjaya diselesaikan alau mengambil masa yang agak panjang. Aku banyak sandarkan masalah kepada yang menciptakan diriku ini... Seterusnya barulah aku berusaha untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi... seterusnya aku bertawakal sekali lagi pada Allah. Hasilnya setiap masalah, aku diberikan jalan keluar untuk penyelesaian.

Dan sebelum cuti semester bermula... aku terpaksa menghadapi peperiksaan akhir semester. Tiada yang lebih bermakna dalam hidup ini selain memohon kepada Allah supaya memudahkan aku menghadapinya. Habis saja exam... ada satu program ke Sarawak yang aku akan hadiri. Balik dari itu dah ada mcm-mcm program menanti di utara sana.

Sahabat-sahabatku.... sebagai mengakhiri kalamku untuk kali ini, suka untuk aku ingatkan kepada diriku sendiri dan sahabat-sahabatku yang lain, bahawa ingatkanlah aku jika aku terlalai dari menjalankan tugas dan amanah yang dipikulkan ke atas diriku. Aku mohon kalian bersama-sama menasihati diriku yg kerdil ini. Sahabat-sahabatku... istiqamahlah kehidupan kalian atas jalan islam. Kerana disitulah letaknya keadilan, di situ jualah letaknya ketenangan dan di situ jualah letaknya kebahagiaan yang hakiki. Alangkah indahnya diri kita jika saat maut menjemput, kita sedang berada dalam melakukan perkara-perkara kebaikan ke jalan Allah.

Maafkanku sekali lagi wahai sahabat-sahabatku andai gerak hati untuk mempersembahkan pendapat ini membawa resah yang berpanjangan, serta karangan kata-kata yang menyampaikan maksud berkenaan, kurang santun dan beradat, aku sekali lagi menyusun jari mengangkat tangan memohon maaf. Semoga ada manfaatnya

Wahai Tuhan ku yang Esa
Bila kenangkan QaharMu
Rasa gerun di hatiku
Kerana takutkan seksaMu

HambaMu rasa putus asa
Siapakah dapat bersihkan diri
Dari segala dosa yang memburu
Setiap hari setiap ketika

Tika mengenang GhafarMu
Putus asa tiada lagi
Semangatku pulih kembali
Harapanku subur kembali
Ujian menimpa menekan di jiwa
Tak sanggup meneruskan perjuanganku
MehnahMu itu penghapus dosaku
Mengganti hukumanMu di akhirat

Di waktu mengenang rahmatMu
Terasa diri kurang bersyukur
PadaMu harusku memohon
Moga syukurku bertambah

Alangkah susahnya Mendidik nafsuku
Yang tidak dapat melihat kebenaranMu
Bantulah hambaMu
Dalam mendidik jiwaku ini

:: Sedikit yang mengingatkan lebih baik daripada banyak yang melalaikan :


Pohonyangberguna
20 Mei 2009
12.01 Pagi

3 ulasan:

H.R PuTeRa YuSoFF 22 Mei 2009 2:45 PG  

sekarang dah boleh. hari tu xleh pun.. Alhamdulillah aku banyak belajar dengan fazli.. tapi xtau ble dia nak amek aku jd anak murid rasmi dia

Bakal guru 3 Jun 2009 7:50 PTG  

aku pn nk jd anak murid die.hahahaha...asyik cbok je tkpn...laptop utk dibaiki

ummu Masyitah 24 Jun 2009 9:29 PG  

salam..bestnya alam jadi student...hargailah masa2 ini dgn sebaiknya.

Waktu Solat

  © Blogger template Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP