Ahad, 7 Disember 2008

:: 9 Zulhijjah : Menerjah Kalbu ::

Entah dari mana ingin aku mulakan tulisan ini. Banyak sangat yang tersimpan dalam diri ini yang perlu diluahkan agar dapat dikongsi bersama. Sesungguhnya hari ini 7 Disember 2008 bersamaan 9 Zulhijjah 1429H merupakan hari bagi umat islam melakukan ibadat kemuncak haji iaitu Wukuf di Padang Arafah. Hari ini aku mendapat sesuatu yang sungguh tidak aku sangkakan. Betapa murahnya air mata ini mengalir hari ini. Asalkan aku melakukan ” flashback” berderai air mata ini berguguran. Pokoknya aku banyak menangis hari ini. Penyesalan dalam menjalani kehidupan selama ini. Mungkin coretan ini banyak bertumpu kepada muhasabah diriku sendiri. Jika ada manfaatnya ambillah sebagai iktibar. Jika ianya buruk dan melampaui batas maka tinggalkanlah ia demi kebaikan bersama. Sepatutnya aku menulis untuk menceritakan pengalaman mengendalikan Kursus ESQ bagi Staf Bukan Akademik IPSMB, namun ku tangguhkan dulu supaya aku punya ruang dan masa dalam menyelami diri ini. Hari ini seperti biasa aku mulakan perjalanan hidup aku dengan Solat Subuh dan membaca Al-Quran. Aku tidak sempat untuk melakukan ibadat solat sunat malam seperti tahajud kerana aku bangun agak lewat sekitar jam 6.40 pagi. Semua ini gara-gara tangisan aku di malam hari sebelum tidur. Entahkan pukul berapa aku tidur, aku pun tidak mengetahuinya. Yang pasti sekitar pukul 2 pagi aku masih tidak dapat melelapkan mata.

Selesai semua kewajipan aku pada tuhan, aku memulakan diari indah dalam hidup ini pada hari ini dengan mengirimkan SMS kepada sahabat-sahabatku. Isi SMS tersebut berbunyi:

“Salam. Hari ini genaplah seminggu kita berpisah. Alngkah singkatnya pertemuan selama 3 hari itu, begitu jugalah singkatnya perjalanan hidup manusia. Dahulu mungkin kita tidak pernah merasa indahnya pertemuan sehingga kita mensia-siakannya. Tapi Allah SWT telah memberi kita peluang untuk kita semua mengecapi nikmat dalam persahabatan. Maha Suci Allah yang telah mengatur segala-galanya. Mohon maaf dari saya yang Haqir & Faqir di sisi Allah. Selamat Hari Raya IdilAdha 1429H. Maaf Zahir Dan Batin.”

Begitulah kiranya bunyi sms yang aku hantar kepada semua sahabat-sahabat usrahku (Naqibku, Nabil, Rauhan, Afiq, Ubai, Qudus, Nazirul Izzat, Hafiz, Ghafar). Selain itu, aku juga turut menghantar sms kepada rakan-rakan lain. Inilah bermulanya detiknya air mataku membasahi pipi. Seolah-oleh merasakan tiada lagi kesempatan untuk aku bertemu dengan mereka. Dua sms pertama yang memasuki kotak pesananku datangnya dari sahabat-sahabat usrahku. Siapa dua orang itu biarlah ianya menjadi rahsia antara aku dan mereka. Namun ingin aku lontarkan isi SMS mereka:

SMS 1
Salam, maha suci Allah yang telah menganugerahkan ukhwah persahabatan yang cukup berbekas di hati ini, yang sentiasa merindui, menyayangi, dan saling mendoakan sesame sahabat. Inilah nikmatnya ukhwahfillah. Selamat meneruskan perjuangan ya akhi. Ampun maaf zahir dan batin dari hamba yang daif ini. Selamat hari raya Aidiladha


SMS 2
Salam ya akhi, sudah seminggu perpisahan kita namun terasa begitu lama perpisahan ini, nikmat ukhwah yang kita nikmati sekarang ini amat bermakna di hati ini. Tidak pernah seumur hidup ini merasai indahnya berukhwahfillah dalam persahabatan ini. Sungguh diri ini beruntung memiliki sahabat seperti akhi. Semoga ukhwah ini akan tetap utuh dalam kalangan kita. Mohon maaf dari diri ini yang daif lagi hina di sisi Allah, Selamat Hari Raya Aidiladha.

Itulah kira-kiranya bunyi dua sms yang aku terima. Cukup menyentuh kalbu, mencengkam jiwa ini, betapa jauh beribuan batu ada insan yang mengingati, manyayangi dan mendoakan diri ini. Jauhnya jarak bukan ukuran, tetapi ingatan yang berkekalan itu yang menjadi kenangan. Ntahlah… memang hari ini betul-betul membuatkan aku berfikir sejenak tentang kehidupanku di masa lampau. Akan ku ceritakan sedikit dari ingatan memori yang masih berbaki di akal ini.
Pagi ini juga aku sempat untuk menonton rakaman khutbah jumaat dari Masjidil Haram. Khutbah jumaat ini sekali lagi berjaya meratap hati ini supaya menangis. Khutbah Jumaat yang telah disampaikan oleh Sohibul Fadilhah Sheikh Dr Saud Ibrahim As-
Shuraim. Antara isi khutbahnya yang menarik ialah pada khutbah keduanya iaitu apabila beliau menyentuh tentang betapa besarnya pengorbanan orang yang menunaikan haji. Beliau menceritakan sedikit tentang carta alir perjalanan haji sehinggalah beliau membaca sepotong hadis yang berbunyi ‘Khairu Dua Duau Yaumul Arafah’ yang bermaksud sebaik-baik doa adalah doa pada hari wukuf di arafah. Apakah yang menyebabkan hatiku tersentap dengan hadis ini. Tidak lain tidak bukan adalah mengenangkan betapa banyaknya rahmat, nikmat dan peluang yang Allah berikan kepada manusia, namun manusia hanya memandang sepi segala ruang yang telah diberikan. Pernahkan kita selama ini berdoa untuk memohon sesuatu kepada Allah pada hari di mana umat islam sedang berwukuf di Arafah? Sedangkan Allah melalui rasulnya telah berjanji bahawa antara masa mustajabnya doa adalah doa pada hari wukuf di arafah. Aku bermuhasabah, merenung sedalamnya ke dalam diri ini mengapa tawaran yang Allah berikan selama ini tidak aku manfaatkan sepenuhnya? Mengapa ruang yang Allah berikan untuk aku berdoa ini di sia-siakan? Adakah sudah cukup amalku untuk dihisab oleh Allah SWT di hari kiamat, hari yang mana tidak ada seorangpun boleh berkata-berkata melainkan dengan izin-Nya? Mengapa apabila adanya tawaran yang sedikit yang berbentuk keduniaan aku akan rebut dan sesali jika tidak mendapatkannya? Adakah terlalu murah pelawaan Allah sehingga aku lebih ghairah untuk merebuat pelawaan manusia. Sungguh diri ini berasa tertipu. Sungguh diri ini berasa hina sekali. Benarlah kata Naqibku kita ini hanya sekelumit daripada kejadian manusia. Bukanlah besar sangat manusia ini dimana ada kata-kata hikmah menyebut Jika diletakkan manusia dia atas tanah Ayam Tak Patuk Itik Tak Sudu. Air mata ini sudah tidak mampu untuk ditahan daripada mengalir. Biarkanlah ianya basah dari mengingati Allah daripada ianya basah kerana mengingati manusia.

Sekitar jam 10 pagi, sahabat seusrahku, Nabil Fikri menelefonku bertanya khabar danmengucapkan ucapan Selamat Hari Raya Aidiladha. Terima kasih nabil kerana mengingati diri ini walaupun kita berjauhan. Aku menghargai kasih yang diberikan melalui ingatan. Ketahuilah sahabat-sahabatku, aku menyayangi kalian seperti aku menyayangi diriku ini. Ada diantara kalian yang berjaya menyentap jiwaku untuk terus berjuang di muka bumi ini. Kalian adalah permata bagiku, yang mampu menyinariku tatkala aku kegelapan dan memayungiku dengan cahanya tatkala aku kesusahan. Akubersyukur dikurniakan sahabat-sahabat seperti kalian yang sentiasa mengingati aku tatkala aku membuat kesalahan, yang sudi berkongsi kesusahan dan keperitan. Hanya Allah sajalah yang dapat membalas segala jasa baik kalian. Diri ini sentiasa mendoakan supaya perjalanan masa untuk tahun 2009 berjalan dengan begitu perlahan supaya aku dapat bersama kalian dengan lebih lama. Walaupun kalian semua lebih muda dariku, namun kalian semua amat matang dalam pergaulan danganku. Ya Allah kau saksikanlah bahawa janjimu untuk mengurniakan seorang hamba untuk membantu hambanya yang ingin mengabdikan diri kepadamu adalah benar. Aku bersyukur diatas kurniaan yang telah engkau berikan. Janganlah engkau tarik nikmat iman dan persahabatan dalam diri kami ya Allah.

Pukul 11 pagi aku meninggalkan rumahku untuk membawa ibuku ke Kuala Sungai (kira-kira 25km dari rumahku) untuk mencari ikan. Aku membonceng motorsikal membawa ibuku. Boleh dikatakan inilah rutinku sehari-hari jika aku ada di rumah. Aku ingin sangat mengajak ibuku keluar berjalan-jalan. Kalau tidak mencari ikan, kami akan bergerak ke bandaraya Alor Star atau menziarahi sanak saudara. Kepada sahabat-sahabatku, jarang sekali aku keluar ke rumah tanpa membawa ibuku. Cerita ketabahan seorang ibu sungguh menyentuh jiwa ini. Biarlah aku nukilkan sedikit mengapa aku berkata demikian. Ibuku seorang yang sangat mesra dan rapat denganku. Walaupun tidak berpelajaran tinggi dan tidak bekerja, namun ibuku lebih matang dalam menyususn kehidupannya berbanding diriku ini. Aku rasa tidak pernah ibuku menolak pelawaan apabila aku mengajaknya untuk berjalan. Seletih mana, sesakit mana dan sekecewa manapun ibuku dia pasti memenuhi pelawaanku. Bayangkanlah kadang-kadang ibuku keluar dengan ayahku balik dari Perlis (lebih kurang 65KM dari rumahku), sebaik tiba dan menunaikan solat jika aku mengajak ibuku keluar, sudah pasti ibuku tidak menolak. Betapa bernilainya ibuku ini. Tidak ada tandingan terhadap ketabahan yang beliau miliki. Itu cerita ibuku yang telah menjangkau 52 tahun. Hebatkan pengorbanan seorang ibu? Tapi kita seringkali mensia-siakan nikmat itu sehinggalah Allah menarik kembali nikmat itu dari kita, barulah kita sedar. Namun tiada gunanya sesalan pada saat itu. Sayangilah ibu kita dan bapa kita. Merekalah satu-satunya ibubapa kita. Tiada tandingan dan tiada tolok bandingnya. Berbalik kepada perjalanan ke Kuala Sungai, sepanjang perjalanan hanya bacaan al-quran saja yang keluar dari mulutku di samping doa-doa untuk diriku dan seluruh muslimin dan muslimat. Air mata usah dikira. Sampai di pertengahan jalan, hujan membasahi kami berdua. Namun hujan itu, tidak mampu untuk mengeringkan pipiku yang sedia basah. Betapa nikmatnya air mata ini apabila keluar kerana mengingati Allah. Moga ianya diterima sebagai khairat untuk kehidupanku di alam baqa.

Balik saja rumah aku banyak bersendirian. Aku banyak membelek-belek kitab suci Al-Quran. Aku seperti merasakan bahawa saat-saat kemuncak untuk menangis pada hari ini akan tiba sebentar saja lagi. Memang betul detik hatiku. Pukul 2 petang aku mendengar siaran ceramah di Kedah.FM. Penceramhnya bukanlah ornag ternama dan terkenal. Ustaz Dusuki Ahmad. Namun isin ceramahnya bukan saja berjaya menyentap hati ini, malahan berjaya merobek hati ini untuk bermuhasabah dengan lebih panjang. Isi ceramahnya berkisar tentang pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Kisah itu adalah biasa untuk diriku tetapi ulasan tentang pengorbanan kita dalam mempelajari hikmah korban. Perkara pertama yang disentuh adalah berkaitan Al-Quran. Beliau menyentuh berapa ramai daripada kalangan umat islam yang telah mengorbankan al-quran dalam kehidupannya. Sedangkan sepatutnya kita berkorban usaha, masa dan tenaga dalam membaca, memahami dan mengamalkan isi Al-Quran itu dengan penuh Tadabbur. Persoalan pertama yang berjaya menyentap hati ini? Perkara kedua yang disentuh oleh beliau adalah betapa ramai diantara kita yang bergelut dalam menuntut ilmu agama. Mengapa kita sering menganaktirikan masa apabila diajak untuk mendengar ceramah, kuliah, dan tazkirah? Mengapakah alasan tidak ada masa sering diberikan apabila ada orang mengajak kita mendengar peringatan Allah? Kenapa kita tidak bersedia untuk mengorbankan sedikit masa daripada masa yang diperuntukkan kepada kita untuk meringankan kaki kita melangkah ke masjid? Mengapa kaki kita terlalu ringan jika diajak berjalan-jalan atau mengahbiskan masa untuk aktiviti tidak berfaedah? Banyak lagi yang dirungkaikan tentang pengorbanan kita dalam menuntut ilmu. Perkara kedua ini bukan saja menyentap, tetapi telah membuatkan hatiku menangis dengan kuatnya.

Persoalan ketiga yang dikemukan oleh beliau adalah berkaitan dengan pengorbanan terhadap harta yang telah Allah anugerhkan kepada kita. Apakah yang telah dilakukan dengan harta kita? Mengapakah rumah kediaman yang kita duduki sekarang ini, yang bernilai ratusan ribu ringgit dan sesetengahnya menjangkau jutaan ringgit sangup kita bina tetapi apakah kita juga sudah atau sanggup membina rumah@mahligai kita di syurga? Mengapa kita terlalu berkira sangat dengan duit ringgit apabila ada orang meminta sedekah untuk pembangunan masjid, rumah anak yatim, madrasah, dan maahad Tahfiz? Apakah harta yang kita kumpulkan diatas muka bumi ini boleh memberikan bantuan semasa kita berada di alam barzakh nanti. Serantak itu juga teringat aku akan ayat Al-Quran
“Yauma la Yanfau Ma Lun Wa La Banun, Ill’a Man Ata Allaha Bil Qalbi Sallim” yang bermaksud ingatlah hari dimana harta dan anak pinak tidak berguna kepada seseorang, melainkan orang yang datang kepada Allah (menghadap Allah) dalam keadaan hati yang sejahtera. Astaghfirullahal Azim…. Aku hanya mampu beristighfar mengenangkan nikmat harta. Sungguh seperti yang dikatakan dalam sebuah drama yang aku lihat sekitar 2 minggu yang lepas bahawa harta tidak mampu untuk membelli takdir yang baik-baik sahaja. Tiga persoalan ini sudah membuatkan aku berasa seperti berada di hujung nyawa.

Namun masih ada beberapa lagi pengorbanan yang disebut oleh beliau, namun pengorbanan yang terakhir yang tersebut oleh beliau adalah tentang pengorbanan kita terhadap agama islam. Persoalan yang ditimbulkan oleh beliau adalah apakah pengorbanan kita selama ini terhadap islam? Adakah selama ini ki telah berkorban untuk islam? Atau Adakah islam telah dikorbankan oleh kita. Cukup ringkas persoalan yang ditimbulkan tetapi sukar untuk dijawab dengan mata hati apatah lagi lisan. Fikir-fikirkanlah wahai diriku ini. Apakah yang telah aku lakukan untuk 22 tahun kehidupan aku ini. Ke mana arah tuju kehidupanku ini? Apakah matlamat kehidupan aku sebenarnya di muka bumi ini. Semua itu hanya akan mendapat jawapannya apabila aku bermuhasabah nanti.

Kesimpulannya, yang aku boleh tuliskan di sini sepanjang kehidupan aku pada 9 Zulhijjah ini adakah di manakah aku sekarang? Kemana aku selepas ini? Untuk apa aku lakukan semua ini? Apakah aku telah bersedia untuk menghadapi hari kematianku? Apakah yang boleh aku lakukan untuk membantu sahabatku yang lain? Cukupkah amalan hidup aku untuk melindungi aku daripada azab api neraka? Adakah layak syurga untukku dengan amalanku yang sedikit ini? Bahagiakah aku dengan kehidupan sekarang? Apa lagi langkah yang boleh aku laksanakan untuk memperbaiki diri ini? Dan banyak lagi persoalan-persoalan yang perlu aku jawab nanti.

Sahabat-sahabatku, itu hanyalah sedikit saja daripada persoalan yang mungkin ditanya oleh Allah SWT kepada diriku ini. Bayangkanlah persoalan di atas hanya ditujukan kepada diri ini sahaja. Belum lagi Allah bertanyakan tentang keluargaku, hartaku, sahabatku, masaku, rezekiku dan sebagainya. Jika semua ini ditanya melututlah aku di depan kebesarannya lantaran aku tidak mampu untuk menjawabnya. Memang benar kata penceramah ini, apabila diatas dunia ini kita rajin dalam mentaati perintah Allah, maka mudahlah kita di akhirat kelak. Jika di atas dunia ini kita lenguh kaki kerana lamanya berdiri untuk tahajud malam di kala manusia lain masih tidur, moga Allah mengantikannya dengan sebentarny
a kita berdiri di Padang Mahsyar. Jika di atas dunia ini kita tidak lokek untuk membelanjakannya kepada jalan Allah, moga di akhirat nanti Allah dan rasulnya tidak lokek untuk memberikan kita syafaat.
Moga ada bergunanya coretanku untuk kali ini. Moga ada manfaatnya. Segala yang baik itu datangnya daripada Allah dan yang lemah itu bersandarkan kepada kelemahan diri saya. Selamat Menyambut Hari Raya Aidiladha 1429H. Salam kemaafan dari saya kepada seluruh insan yang mengenali diri ini. Sesungguhnya diri ini hanyalah insan biasa yang tidak dapat lari dari melakukan kesilapan.

0 ulasan:

Waktu Solat

  © Blogger template Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP