Sabtu, 31 Oktober 2015

:: Dendam Membara...... ::

Dendam berpunca daripada marah. Ia merupakan perasaan yang disimpan dalam hati untuk membalas kejahatan seseorang dengan kejahatan yang serupa atau lebih daripada itu. Orang yang berdendam berazam untuk membalasnya ke atas seseorang yang melakukan kejahatan kepadanya. Sekiranya dia tidak dapat membalas kejahatan kepada orang yang dibencinya, dia akan membalasnya kepada sesiapa sahaja yang ada kaitan dengan orang yang dibenci itu seperti anak, saudara mara dan kroninya.
Sebenarnya dendam menyebabkan hilang ketenangan jiwa. Ia lebih menyusahkan diri kerana fikirannya rungsing, tidurnya tidak nyenyak, pekerjaannya tidak menjadi dan hatinya tidak tenteram selagi dendamnya tidak terbalas. Dendam bukanlah sifat sebenar orang yang beriman. Orang yang beriman sepatutnya memenuhi hatinya dengan menyayangi manusia lain.
Jika anda dizalimi atau teraniaya, maka kezaliman itu sememangnya amat pahit untuk ditelan. Namun jika anda redha menerimanya dengan hati yang bebas daripada dendam kesumat, maka ia akan memberi kebaikan kepada anda. Sekiranya anda berpegang kepada hakikat bahawa orang yang zalim pasti menerima balasan daripada Allah yang Maha Adil, maka anda tidak akan menghabiskan masa untuk memikirkan tindakan kepada penzalim dan kroni- kroninya. Sebaliknya, kehidupan anda diteruskan seperti biasa, seolah- olah tiada apa yang berlaku ke atas anda.
Sekiranya anda berdendam, maka sebahagian masa dan hidup anda akan sibuk dengan perancangan membalas dendam. Anda berazam suatu masa nanti, anda akan berbuat sesuatu untuk menyusahkan individu- individu yang anda dendam. Jika anda tidak membalasnya kepada mereka, maka individu- individu yang mempunyai kaitan dengan mereka menjadi sasaran anda.

Jalan yang terbaik adalah dengan melupakan sahaja niat untuk membalas dendam. Anda akan menjadi manusia terbaik apabila membalas kejahatan seseorang dengan kebaikan. Musuh anda itu pasti akan terkejut dengan kebaikan anda. Lama kelamaan dia akan berbaik- baik dengan anda dan meminta maaf kepada anda. Anda pula bersedia melupakan kejahatannya kepada anda. Oleh itu janganlah berdendam. Biarlah orang buat jahat kepada anda tetapi anda tidak berniat untuk membalasnya.

1 ulasan:

Telkom University 2 Mac 2024 pada 9:58 PTG  

How can individuals effectively manage and overcome the destructive emotions associated with a burning desire for revenge, particularly in situations where retaliation may not be possible?Telkom University

Waktu Solat

  © Blogger template Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP