Rabu, 8 April 2009

:: Hmm….. Debaran Hati ……Luahan Rasa. ::

Macam mana nak mula coretkan kisah hari nie. Tentang mak abah. Baru lepas baca blog abang saya. Dapat tahu yang mak ngan abah terlibat ngan kemalangan kecil. Abang saya plak tahu melalui abang saya yg satu lagi faizol.. kira berangkailah. Memang dah jadi sesuatu dalam keluarga saya, apabila ada perkara terjadi ianya kaan cuba dirahsiakan kepada adik beradik yang dok jauh. Tujuannya hanya satu, tak nak bagi risau.

Namun yang paling dirisaukan bukan apa. Bukan kecil atau besar kemalangan tue, tapi usia mereka yang dah lanjut. Kesian kat mak ngan abah. Ada lagi ujian yg datang dalam kehidupan di usia emas. Sebaik saja tahu terus call mak tanya macam mana keadaan. Alhamdulillah, dengar suaranya, sudah menceriakan saya. Tapi suara bukan melambangkan keadaan sebenar. Mungkin mereka sedang menahan kesakitan.. Cuma disembunyikan daripada anak-anak yang jauh supaya tak nak kami risau.

Lepas call mak terus sms abang sorang lagi yang kini sedang menunaikan umrah di tanah suci. Dia dah tahu cuma bila telefon rumah, x dak orng yg angkat. Mungkin kebtulan waktu tue busy. Tak pe abang, call lagi. Doakan kesejahteraan kami sekeluarga mengambil berkat abang semasa berada di tanah suci..

Alhamdulillah, bila abang saya dari KL balik ke Kedah untuk lihat sendiri keadaan mak abah, abang saya kata mak abah x de apa sangat yg kritikal. Syukur kepada tuhan.

Berbalik kepada catatan bulan nie... rasanya banyak juga benda yang terpendam dalam diri ini. Kadang-kadang sms dengan seseorang yg dekat dgn kita.... tapi jawapannya cukup menyiksakan mata yg membaca..... kadang-kadang tue berurusan dengan orng yg ingin membawa tarbiyyah kepada orng bawahan, tetapi dirinya sendiri jauh dari tarbiyyah. Hanya memilih masa tertentu, hanya memilih pentarbiyyah tertentu.

Rasanya banyak juga yg terpaksa aku korbankan hak diri ini untuk orang lain pada tahun ini. Dari masa, ilmu, fizikal dan sebagainya. Dipandang sinis, dirasakan hanya berguna pada waktu-waktu tertentu saja. Tidur yang awal pada tahun nie pun boleh dibilang. X sampai rasanya 20 hari sehingga hari ini. Tidur kadang-kadang menjangkau pukul 5 pagi. Bukan kerana bola, bukan kerana berseloka, bukan kerana bekerja., tetapi menyelesaikan masalah orang yang berbalik kepada diri ini yang hina.

Mungkin belum cukup lagi amalan baik aku selama ini. Itu sudah pasti. Tapi bukan itu yang aku takutkan, aku takutkan segala amalan baik itu tidak diterima Allah. Alangkah ruginya aku pada waktu itu. Seringkali apabila tidur lewat, aku merasakan seperti kematian berada dibelakang badanku. Banyak sudah pengalaman orang yg aku kenal mati terkejut di waktu pagi. Ya Allah..... adakah ini ujian untuk menguji hambamu ini....

Mungkin anda boleh bayangkan apa yang anda buat jika orang datang berjumpa dengan kanda ingin meminta pertolongan anda. Contohnya,

'kalau saya hantar PC malam nie, besok pagi boleh tak siap?”

‘Kalau saya nak siap mlm nie jugak boleh tak ”
‘kaulah yang buat, takkan aku lagi’
’saya nak juga bena nie siap?”

Itu adalah sebahagian daripada beberapa cerita...... fikir-fikirkanlah.

Mungkin boleh aku coretkan sedikit pengalaman aku nanti dalam memperbaiki komputer dan laptop. Banyak benda yang kdng-kdng kecil tetapi tidak dianggap berat oleh orang yg ingin meminta pertolongan. Contohnya.

Cd rom rosak
X backup fail-fail penting dalam c
X bagi cd driver
X bagi charger
X bagi masa untuk siapkan

Kan susah tue.... bayangkanlah perkhidmatan yg disediakan adalah cukup menarik. Kerana apa. Kerana tiada bayaran tetap dikenakan. Kalau dia bagi upah pun saya akan menolak dengan sebaik mungkin. Itulah keistimewaan perkhidamatan yg disediakan. Tapi cuba bayangkan kalau repair kat kedai format saja RM30, install software RM 20 dah jadi RM 50. tempoh siap plak kat kedai menjangkau 3-7 hari.

Walaupun ada yg memahami masalah yang dihadapi, tetapi ramai lagi yg masih menggunakan peluang yang ada. Peluang apa ye??? Peluang untuk menggunakan ilmu yang aku ada nie. X tahulah. Sebab itu ada orang pernah berkata janganlah kita menggunakan masa senang orang lain untuk kesenangan diri kita. Berubahlah wahai sahabat-sahabatku.

Berbalik kepada masalah kedua, jarang sekali kita mengorbankan masa kita untuk orang lain. Lihatlah, jika diamanahkan sesuatu, sukar untuk mereka menghadiri sesuatu. Begitu juga, kesibukan yang kita ada menyebabkan kdng-kdng kita menyisihkan nikmat masa lapang kita secara senagaja. Tidak guna kita bercakap untuk memperjuangkan islam, kita nak kembali kepada islam, kita nak berada di saf-saf hadapan, sedangkan kita sendiri yang lalai. Apalah gunanya kita rajin bertahajud malam, tetapi masih tidak bisa membersihkan hati kita yg kotor ini. Kita hanya baik di depan orang-orang tertentu. Kita hanya memilih orang-orang tertentu untuk menjadi ketua kita. Kalau dia salah, katakan salah, tegurlah dia dengan cara yang hikmah. Bukannya dengan cara memboikot, meminggirkan, memulaukan dan sebagainya.

Kenapa perlu untuk kita jauhkan diri kita daripada sahabat-sahabat yang sama agamanya, sama tarbiyyahnya, sama dari pelbagai sudut yg lain. Adakah kita terlalu haraki dalam perjuangan ini sehingga kita merasakan bahawa kita adalah yg terhebat. Sebusuk-busuk sahabat kita yang muslim, mungkin suatu hari nanti dia akan menyembahyangkan solat jenazah kita. Sebusuk-busuk sahabat kita yang muslim, mana tahu suatu hari nanti kerana doanya pada seluruh muslimin dan muslimat menyelamatkan kita daripada seksaan kubur.

Mengapa perlu kita mengasingkan diri dengan orang lain..... baik sangatkah kita? Mulia sangatkah kita? Bagus sangatkah kita? Ingatlah, fitrah manusia itu dijadikan kita saling bergantungan antara satu sama lain. Baliklah kepada landasan asal tarbiyyah. Mungkin kita boleh kata, aku boleh ikut tarbiyyah dengan orng lain??? Kalau nak jadi bagus pun x semestinya melalui tarbiyyah. Memang benar. Tarbiyyah bukan segala-galanya. Tapi dari tarbiyyah itulah bermula segala-galanya.

Entahlah. Apa yang aku coretkan ini bukanlah ingin menghentam sesiapa. Tetapi suapaya menjadi panduan diriku supaya tidak menjadi seperti mereka yang aku ceritakan di atas. Maafkan diri ini jika ada yang tersinggung dengan diri ini dan luahan rasa ini. Aku yang tidak mengerti permasalahan manusia. Hanya Allah saja yang tahu apa masalah sebenar kita. Moga Allah merahmati kita dengan taufiq dan hidayahnya. Moga Allah menyirami semula hati-hati kita untuk menyuburkan pneyuburan iman yang semakin malap. Moga Allah membersihkan diri kita dari segala kekotoran hati ini.

Mulai malam nie jugak sehinggalah mingu hadapan, bermula setelah waktu isyak hingga waktu subuh kecuali pada hari sabtu dan isnin, diri ini ingin bersendirian. Segala sesuatu yang menjadi kelaziman akan terhenti buat seketika untuk diri ini. Bukan merajuk, bukan kecewa, tetapi ingin mengembailkan hati kepada landasan asal. Jika ada sesuatu yang penting, melalui ICT lah kita berkomunikasi. Moga muhasabah ini akan membuatkan diriku lebih takut dengan Allah. Moga muhasabah ini juga memberikan aku suatu kekuatan baru dalam menghadapi masalah mendatang.

0 ulasan:

Waktu Solat

  © Blogger template Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP